Asbestinventarisatie

Bij CERTIFY & GO zijn we gespecialiseerd in asbestinventarisatie. Sinds 23 november 2022 wordt bij de verkoop van woningen en gebouwen die vóór 2001 zijn gebouwd, een asbestattest verplicht gesteld. Indien een gebouw wordt verhuurd, moet de eigenaar die over een asbestattest beschikt een kopie bezorgen aan de (nieuwe) huurders. Tegen 2032 dienen alle eigenaren van gebouwen en woningen die vóór 2001 zijn gebouwd te beschikken over een dergelijk attest. Door het opsporen en verwijderen van asbest in slechte staat stelt de Vlaamse Regering “asbestveilig Vlaanderen” als doel tegen 2040 binnen het kader van de Vlaamse asbestafbouwbeleid. (vlaanderen.be).

 

Het asbestattest

U dient het asbestattest aan de koper te overhandigen bij het tekenen van de onderhandse akte of overeenkomst voor de overdracht van een toegankelijke constructie met risicobouwjaar. Potentiële kopers zullen hoogstwaarschijnlijk het asbestattest willen zien voordat ze een bod uitbrengen of tijdens een plaatsbezoek. In de verkoopovereenkomst moeten de volgende gegevens vermeld worden:

  • de mededeling dat de geldige inhoud van het asbestattest aan de koper is meegedeeld
  • de datum en de unieke code van het asbestattest
  • de samenvattende conclusie van het asbestattest

Als de verkoopovereenkomst vóór 23/11/2022 is ondertekend, hoeft u niet te beschikken over een asbestattest en hoeft er niets te worden opgenomen in de authentieke akte. Als de verkoopovereenkomst na 23/11/2022 is ondertekend, zal de notaris controleren of er een geldig asbestattest aan de koper is overhandigd. Houd er rekening mee dat deze verplichting niet alleen geldt voor een verkoop, maar ook voor een schenking of overdracht van een gebruiksrecht. Het is van toepassing op alle “overdrachten onder levenden”. Een erfenis valt niet onder deze verplichting. Meer info hierover kunt u terugvinden op de website van OVAM.

Een asbestattest is het resultaat van een asbestinventarisatie van een gebouw. Op basis van deze inventarisatie levert de OVAM voor elk gebouw een uniek asbestattest af. Dit attest bevat informatie over asbest in het gebouw en toetst of het asbestveilig is. Het beschrijft voor een normaal gebruik van het gebouw welke materialen of gebouwonderdelen asbest bevatten, wat de staat is van het asbest en geeft advies over hoe het veilig kan beheerd of verwijderd worden.
Dankzij het asbestattest komt u dus te weten welke materialen asbest bevatten en hoe u als eigenaar het gebouw asbestveilig kan maken. De inventarisatie voor een asbestattest is ‘niet-destructief’. Een niet-destructieve asbestinventaris beschrijft enkel de materialen die een risico kunnen vormen bij het dagelijks gebruik van het gebouw. Tijdens de inspectie worden nooit wanden of vloeren beschadigd om ingesloten asbest op te sporen. Bij het opstellen van een destructieve asbestinventaris gebeurt dat wel. Toch zijn ook voor een niet-destructieve inventaris soms kleine beschadigingen van verdachte materialen nodig. Vaak kan alleen een laboanalyse met zekerheid bepalen of het materiaal asbesthoudend is of niet. Voor de monstername moet dan een stukje van het verdacht materiaal verwijderd worden.

Via de download kolom links vindt u een fictief voorbeeld van een asbestattest.

Bij de verkoop van een gebouw
Vanaf 23 november 2022 heeft u bij de verkoop van een gebouw van voor 2001 een asbestattest nodig.

Tegen 2032.
Tegen 2032 moet elke gebouw van voor 2001 een asbestattest hebben.

De vernieuwing van een asbestattest.
Als de toestand van uw gebouw is gewijzigd, of als er nieuwe asbestmaterialen zijn gevonden na werken, moet het asbestattest vernieuwd worden.

Neem contact op met ons om een afspraak in te plannen.

Bereid de asbestinventarisatie voor.
Volg de tips op de website van OVAM voor een goede voorbereiding van de asbestinventarisatie.

Hoe verloopt een asbestinventarisatie?
Alles wat u moet weten over de asbestinventarisatie van uw gebouw.

Onze prijzen

De onderstaande prijzen zijn inclusief btw en er zijn geen bijkomende verplaatsingskosten

Indien er meer dan drie (3) monsternames per woning worden uitgevoerd, zal er een extra kost van 45 euro inclusief btw per monstername worden aangerekend.

Indien inspectieoppervlakte groter is dan 250m² voor woningen rekenen we 39 euro inclusief btw extra aan per bijkomende 50m².

Indien inspectieoppervlakte groter is dan 125m² voor appartementen rekenen we 19 euro inclusief btw extra aan per bijkomende 50m².

Appartement/studio

449
549
Inclusief OVAM retributiekosten
Inclusief drie (3) monsternames
Inclusief certificatiebijdragen
Inclusief verplaatsingskosten
Inclusief 21% BTW

Rijwoning

549
599
Inclusief drie (3) monsternames
Inclusief certificatiebijdragen
Inclusief OVAM retributiekosten
Inclusief 21% BTW
Inclusief verplaatsingskosten

Halfopen woning

549
649
Inclusief drie (3) monsternames
Inclusief OVAM retributiekosten
Inclusief certificatiebijdragen
Inclusief 21% BTW
Inclusief verplaatsingskosten

Open bebouwing

599
699
Inclusief drie (3) monsternames
Inclusief OVAM retributiekosten
Inclusief OVAM retributiekosten
Inclusief 21% BTW
Inclusief verplaatsingskosten